Het FD online kopte onlangs ‘Cultuursector wanhopig op zoek naar harde pegels’. Het artikel beschreef hoe de sector op slot zit door de pandemie en dringend op zoek moet naar manieren om toch nog geld te verdienen.

Alternatieve manieren

Uit het artikel sprak de verwachting dat het juist in de creatieve sector zou moeten barsten van de plannen voor alternatieve manier om geld te verdienen, fysiek, op anderhalve meter afstand of online.

Reacties uit de sector lieten zien dat het lastig is. De live ervaring, in één ruimte zijn met kunstenaars en andere bezoekers, is juist de kracht van culturele organisaties.

Andere manieren vinden om van waarde te zijn en andere verdienmodellen ontwikkelen kost tijd en geld.

Verlamde musea en podiumkunstinstellingen

En, werd er gesteld, het is te vroeg. “De meeste musea en podiumkunstinstellingen zijn nog verlamd; ze kijken als konijnen in de koplampen van de truck die op ze afstormt.”

Ik herkende de koplampen als de fase van de schrik, zoals ik die beschreef in het vorige blog de vijf fasen van de crisis. Het kost inderdaad tijd. En het maakt het nog lastiger als de zorgen voor de sector groot zijn en als een zware deken op je drukken.

Gelukkig zijn velen van de schrik bekomen en komen er online inventieve nieuwe initiatieven voorbij van makers en organisaties. Ook jij bent vast aan het doordenken en ideeën aan het verzamelen.

Denkwerk

De mini training die ik ontwikkelde ondersteunt bij dit denkwerk. In video #2 gaan we bijvoorbeeld terug naar de kern. Waarom doe je wat je doet? Voor wie?

Dat is geen luxe en ook niet bedoeld als tijdverdrijf. Wil je verder ontwikkelen en nieuwe verdienmodellen bedenken, dan is dit de basis. En hoe steviger die is, hoe beter je kunt gaan bouwen!

Zelf heb ik alle stappen natuurlijk ook doorlopen. En ik kwam opnieuw tot de conclusie dat ik de innovatiekracht van professionals en culturele organisaties wil en kan versterken.

Onbenut potentieel

Ik snap de verwachting van anderen zoals de schrijver van het artikel. En ik zie veel onbenut potentieel. Ik voel oprecht dat we nog meer kunnen betekenen en dat we in staat zijn om dit te organiseren.

We kunnen creativiteit nog meer en beter inzetten. We moeten juist nu doordenken, ideeën ontwikkelen, uitproberen en doen.

Innovatie

Dat gaat over digitale innovatie. Over anderhalve meter oplossingen. Over het creëren van andere culturele ervaringen. Over het smeden van nieuwe samenwerkingsverbanden en betrekken van andere partners.

Het gaat om bijdragen aan bredere vraagstukken. En het gaat over het bedenken, testen en uitproberen van nieuwe waarde proposities en verdienmodellen.

Het is aan ons, jou en mij, om hier ieder onze rol in te spelen. Stop met staren. Start met innoveren.

Start met innoveren. Begin met het denkwerk.

Doe mee met de gratis mini training "Een stevig fundament"