Bij de start van ieder project kom ik het tegen. De verzuchting: ‘Ze doen het niet’.
Ze, zijn medewerkers die niet in beweging komen. Of docenten die het educatiemateriaal van het gezelschap niet gebruiken. Kunstenaars die niet echt samenwerken met docenten bij het ontwikkelen van nieuwe cultuureducatie-projecten, studenten die geen gebruik maken van de aangeboden communicatiemiddelen of publiek dat niet komt, terwijl alle marketingtrucs zijn ingezet.
Onbegrip heerst. Het educatiemateriaal is immers prachtig, de communicatiemiddelen voorhanden en de scholingsmogelijkheden staan klaar. Dus waarom doen ze het niet?
Coole gasten
Het allereerste ontwerptraject van CultuurOntwerp was Coole Gasten, een project van Het Laagland. Er kwamen minder gezinnen naar de familievoorstellingen van het gezelschap; hoe kwam dat en wat konden we eraan doen? We stuurden het Laaglandteam, bestaande uit artistieke – en kantoormedewerkers, op pad: interview bezoekers van Het Laagland maar ook niet-bezoekers.
Rode konen en opgewonden gezichten troffen Jonas en ik aan toen het team bij een volgende sessie verslag deed van de interviews. ‘Gezinnen willen op zondag niet naar het theater, maar de natuur in!’, ‘De oudste van 10 vindt het kinderachtig als er 8+ op staat’ en ‘wij willen met zijn allen wat doen in de vrije tijd’.
Beleving
Door echt in de beleving van de theaterbezoeker te duiken, ontstond inzicht en buitelden de ideeën al gauw over elkaar heen. Ideeën die aansloten bij de beleving van de bezoekers en drempels weghaalden om de voorstelling te bezoeken. Het project leverde voor de voorstelling Robin Hood blooper-filmpjes op, vertoond op het Youtube kanaal en de site van Het Laagland. Filmpjes gemaakt door de acteurs en getest met kinderen.
Het publiek kwam. Met de hele familie.
App ontwikkelen
Bij Hogeschool Zuyd wil men studenten betrekken bij het vernieuwen van het onderwijs. In eerste bijeenkomsten lijkt communicatie het ‘toverwoord ‘. En ook hier: ‘ze doen het niet’: Zuyd biedt informatie over roosters, cijfers, lesstof op diverse kanalen aan en zet verschillende middelen in, maar ’ze gebruiken het niet’.
Systeemvereisten
Ze, de studenten, zien de bomen niet meer door het bos. Maar doen ze het echt niet? Tijdens een bijeenkomst in Sittard hoorde ik dat studenten zelf een app hebben ontwikkeld met alle nuttige informatie. Deze app was een groot succes maar is inmiddels uit de lucht. Technisch wordt de app namelijk niet ondersteund door Zuyd, omdat niet is voldaan aan de systeemvereisten. Logisch gedacht vanuit het perspectief van de ICT afdeling. Maar hoezo ‘ze doen het niet?’
Ook deze teams gaan op pad om te vragen en te luisteren, want er valt nog veel te leren van elkaar.