We schuifelen voorzichtig door de ruimte. De Iphone in mijn hand geeft aan of ik goed loop. Wanneer ik iets te ver naar links ga, trilt het apparaat iets sneller. Wanneer ik bijstuur, herken ik de inmiddels vertrouwde trilling.

Het voelt gek om met ogen dicht door een tentoonstelling te lopen. Kwetsbaar, onhandig. Je durft niet zo goed. Een collega heeft de schrik van zijn leven, wanneer hij tegen iemand aan botst. Het voelt ongepast en totaal uit controle.

Multizintuiglijke museumervaring

De route leidt naar een sculptuur van een vrouw. Haar gezicht voelt hoekig aan, ik denk ogen en wangen te herkennen. De achterkant voelt juist opvallend zacht en rond. Het is een 3D-weergave van het schilderij ‘Femme en vert’. Een werk van Picasso blijkt, dat ernaast hangt. Een kubistisch portret van een vrouw. In het groen, inderdaad. Dat weet ik, omdat ik inmiddels mijn ogen open heb.

We zijn te gast bij de multi-zintuigelijke tentoonstelling van het Van Abbemuseum in Eindhoven. Waar we het prototype van de Tik-Tik app mogen ervaren. De app – ontworpen door de blinde ontwerper Simon Dogger – maakt een bezoek van blinde en slechtziende mensen aan het museum toegankelijk en het echt ervaren van kunst mogelijk.

Anders vertellen van verhalen

De tentoonstelling doet aanspraak op alle zintuigen. Je voelt schilderijen, ruikt de sfeer en hoort via een audiolandschap het werk. Anders dan bij een audiotour krijgen we niet zozeer een uitleg, maar bouwt de verteller het beeld van het schilderij als het ware in je hoofd op. Je ziet het atelier voor je waar de kunstenaar werkte, je bent getuige van hoe het wordt gemaakt en ‘ziet’ het eindresultaat.

Het is een totaal andere museumervaring dan je gewend bent, zeker ook als ziende bezoeker! We leren van de medewerkers dat het niet alleen een inclusieve manier van het delen van kunst is gebleken. Het heeft de manier van het vertellen van verhalen veranderd en beïnvloedt ook de verhalen zelf.

Keuzes van de organisatie

Ook de organisatie beweegt hierin mee. Keuzes voor de inrichting van het gebouw en voor de nieuwbouw pakken anders uit, nu besloten is deze manier van vertellen door te trekken naar alle tentoonstellingen. Er wordt anders samengewerkt. De app, maar ook de tentoonstelling, is in fases ontwikkeld en wordt regelmatig tussendoor getest.

En er wordt gebruik gemaakt van de laatste digitale technologieën. De reden dat de ontwikkeling van Tik-Tik begeleiding ontving van DEN Kennisinstituut cultuur & digitalisering als één van de open call projecten.

Mooi, hoe digitale innovatie bijdraagt aan een inclusieve praktijk en veel meer oplevert dan verwacht. Een cadeau voor iedereen!

Waarom is het creëren van vernieuwing en verandering noodzakelijk?

In dit magazine interessante praktijkvoorbeelden en succesvolle ingredienten voor een innovatieve aanpak