De stad verandert. Is veranderd. Zeker in Amsterdam voelt dat nu zo, nu we afscheid hebben moeten nemen van ‘onze’ burgemeester. Zijn woorden ‘zorg goed voor de stad en voor elkaar’ echoën nog na.

Divers

Als manager of medewerker van een culturele instelling ben je ervan bewust dat de stad verandert, je leeft immers in de stad. Je herkent de stad in je publiek.
Hoewel, is dat helemaal zo, hoe is dat bij jouw organisatie? Hoe goed ken je jouw inwoners? Wie komen er, wie niet? Weet je waarom?

Als het gaat om het bevorderen van diversiteit geeft de Code Culturele Diversiteit handvatten aan de hand van de 4 p’s: programma, publiek, personeel en partners. Inspirerende voorbeelden waarin innovatie en diversiteit samen gaan zijn bijvoorbeeld te vinden in het boekje van de Innoversity Parade.

Maar hoe organiseer je dit in jouw organisatie?
Je bent je bewust, je leest de voorbeelden. Maar hoe creëer je een grote verandering terwijl de dagelijkse drukte doordendert?

Mijn tip: Maak er een project van! Precies zoals je gewend bent om een voorstelling te produceren, een tentoonstelling samen te stellen of festival te organiseren.

Een project met kop en staart. Waar een klein team, gedurende een langere periode, wekelijks aan werkt.

Tijd en geld
Een project met plan èn begroting. In het plan formuleer je de stappen die je gaat zetten. Je weet van te voren niet wat er uit komt, maar wel hoe je er aan gaat werken. En dat je tussentijds stil zal staan bij wat je hebt geleerd en dit vertaalt naar de volgende stappen.

En dan het geld: zoek ruimte in je begroting! Maak gebruik van projectregelingen zoals de Innovatieregeling van het Amsterdams Fonds voor de Kunst of zoek andere partners of sponsors. Maar creëer ruimte voor het onderzoeken, exploreren, uitproberen en uitvinden. Met een plan en geld kan je project echt van start.

Interviews en inzicht

Hoe? Onze ervaring zegt: verdiep je in bezoekers en niet-bezoekers. Ontdek en ontwikkel samen. Zoals Jeugdtheatergezelschap Het Laagland tijdens het project ‘Coole gasten’ in de beleving van publiek en potentieel publiek dook. Interviews leverde het team veel inzicht op in de redenen waarom families niet kwamen en wat hen tegenhield. Tegelijkertijd hoorden de medewerkers ook waarom families wèl fans waren en hoe ze hun betrokkenheid zelfs konden versterken.

Op basis van inzichten als deze ontwikkel je als organisatie ideeën, die aansluiten bij de beleving van inwoners van jouw stad of regio. Dit kunnen nieuwe programma onderdelen zijn, activiteiten in het kader van marketing, het inzetten van ambassadeurs, noem maar op. Laat dat maar aan het team over: dat borrelt na deze ervaring inmiddels van de ideeën!

De verandering realiseer je door te doen. Door het in een project te ‘gieten’, is het te managen.

Wil jij met jouw team ervaren hoe dat gaat?
Proeven aan de manier van werken? Vraag dan nu een Snuffelsessie aan.