Wil jij in 10 stappen een succesvolle strategie ontwikkelen voor jouw culturele organistatie? Vraag dan hier de GRATIS Routeplanner aan!

Mijn moeder noemt het zitvlees. Dat je uren op een stoel zit, leest en leert. Ik deed dat tot haar verbazing graag tijdens de middelbare school. Niet dat ik alle stof nou zo interessant vond, maar ik was leergierig genoeg om het tot me te willen nemen. En te blijven zitten tot ik de stof kende. Of totdat het boek uit was.

Mijn dochter zit nu op de middelbare school. Zij is een danser. Toen ze drie jaar oud was, zat ze met haar neus tegen het raam geplakt bij de balletles van een vriendinnetje. Sindsdien danst ze meerdere keren per week. Zij heeft minder zitvlees.

Een leven lang leren

Nou weten we inmiddels dat er heel veel verschillende manieren zijn om te leren. En dat het leren in deze eeuw om veel meer gaat dan kennis in je hoofd te stampen. Vaardigheden als kritisch denken zijn minstens zo belangrijk, net als samenwerken en inzicht in eigen kunnen. Dat heb je de rest van je leven nodig. We blijven immers een leven lang leren.

In de culturele sector heeft het leren de laatste jaren onder druk gestaan. In tijden van overleven is leren luxe. Gelukkig kijken we als culturele organisaties inmiddels meer naar de toekomst. We gaan in gesprek met mensen in onze omgeving en we maken nieuwe plannen met nieuwe samenwerkingspartners.

Andere manier van werken

Nieuwe plannen en activiteiten kunnen om een andere manier van werken vragen. Bijvoorbeeld om meer in gemengde projectteams te werken met deelnemers van alle afdelingen. Of meer activiteiten buitenshuis te organiseren en niet alleen binnen het theater of museum. Het zal zeker ook iets vragen van de cultuur in de organisatie: openheid, ruimte voor experiment en een sfeer waarin je fouten mag maken.

Ook daar valt veel te leren voor je organisatie en medewerkers en dat kan op verschillende manieren. Te vaak wordt bij scholing alleen gedacht aan de mogelijkheden van een cursus of aan coaching. Maar juist ook van elkaar leren, in de organisatie of met collega professionals, is minstens zo waardevol.

Jouw eigen route

Ook in de Routeplanner sessie leren we van elkaar. De sessie biedt verdieping op de tips en theorie uit de Routeplanner en daagt je uit om jouw eigen route – het proces van de ontwikkeling van een succesvolle strategie van jouw organisatie – te ontwerpen.

“Omdat ik een goede start wilde maken, deed ik mee aan de Routeplannersessie. Ik heb het meeste geleerd van het delen met elkaar. Ik vond de uitwisseling met de andere deelnemers inspirerend, divers en goed meedenkend. De Routeplanner neem ik als leidraad mee naar mijn eigen strategieproces.”
Ariane Kop, directeur Stadstheater en kunstencentrum DE KOM

Wil jij samen met collega’s van andere culturele organisaties een inspirerende en concrete start maken in het nieuwe jaar? Meld je dan nu aan voor een Routeplanner sessie op 7 mei of 4 juni 2019!

Routeplanner sessie

Maak een start met het strategieproces, formuleer jouw eerste concrete stappen en ontvang direct feedback

Meld je nu aan voor 7 mei of 4 juni 2019!