Creëer een superscherpe strategie die focus geeft en ambities waarmaakt

Als culturele instelling werk je hard om het publiek door jouw kunst schoonheid te laten ervaren, te raken, te vermaken en elkaar te ontmoeten. Dat doe je met een team van hardwerkende professionals, ieder vanuit hun eigen expertise. Het enthousiasme voor het werk is groot. Je zegt dan ook vaak ja tegen nieuwe ideeën en plannen.

Daardoor waaieren activiteiten soms wel alle kanten uit. Je mist scherpte in waar jullie precies voor staan. Samenhang in wat iedereen doet. Je hebt het vermoeden dat daar echt winst valt te behalen, voor elke medewerker in de organisatie.

En niet alleen binnen de organisatie heb je een helder verhaal nodig. Een consistente strategie met een heldere focus werkt ook door in de communicatie met publiek en partners. En legt de basis voor meerjarenplannen en subsidie aanvragen.

Duidelijk doel

De meeste teams werken goed wanneer het doel super helder is. Denk aan een productie waarbij je toewerkt naar een première of aan de opening van een tentoonstelling of festival. Maar ook hoe iedereen ervoor zorgt dat de zaal elke avond op tijd open gaat of dat alles op orde is voor de verhuur van de zaal. Elke medewerker weet wat er moet gebeuren, voor wie hij of zij het doet en waarom het belangrijk is. Dat motiveert en stimuleert de samenwerking.

Gaat het over de lange termijn, dan is het vaak anders. Dan worden doelen vergezichten of ‘een stip op de horizon’. Teksten zijn vaak algemener en geven wel een richting aan, maar helpen niet bij het maken van lastige keuzes in de praktijk.

Een ambitie die prikkelt en energie geeft

Helder verhaal

Stel dat jouw organisatie een helder verhaal heeft. Een verhaal met duidelijke doelen waar je met zijn allen naar toe werkt. Met een geformuleerde de ambitie waarvan iedereen zin heeft om die te realiseren.

Stel dat het verhaal iedereen in de organisatie inspireert om het beste uit zichzelf te halen. Dat het helpt met het maken van keuzes in de dagelijkse drukte. En dat het ook een perfecte basis is voor plannen die je moet maken en subsidie aanvragen die je moet schrijven. Dit is wat de Strategie Sprint oplevert!

Strategie Sprint

  • Tijdens het programma werk je samen met jouw medewerkers aan het verhaal van de organisatie.
  • Je onderzoekt ontwikkelingen om je heen en ziet waar kansen liggen.
  • Je ontdekt wat jullie drijft en waar jullie goed in zijn.
  • Je komt tot een prikkelende ambitie die energie geeft en stelt duidelijke doelstellingen.
  • Tegelijkertijd verbetert de onderlinge samenwerking en betrokkenheid bij de organisatie.
  • Er ontstaat energie om met de ambitie aan de slag te gaan.
  • Je werkt aan een open en ondernemende sfeer en creëert meer werkplezier.
Lucien Kembel veel opleveren voor organisatie

Ik heb geleerd dat investeren in dit soort trajecten enorm veel oplevert voor onze organisatie. Het heeft nu al invloed of we besluiten sommige dingen wel of niet te doen!

Lucien Kembel Directeur - Theaters Diligentia & PePijn

Programma

In de Strategie Sprint werk je samen met jouw team aan jullie verhaal. Het programma wordt op maat gemaakt; het aantal werksessies en de precieze looptijd varieert. Gemiddeld duurt een Sprint 10 weken en zijn er 5 werksessies. De werksessies zijn levendig en productief en duren elk 4 uur.

In de meeste sessies wordt gewerkt door het kernteam, dat je hebt samengesteld uit circa 6 medewerkers. Daarnaast worden andere medewerkers betrokken in gezamenlijke sessies. Omdat wij de sessies leiden, kun jij als leidinggevende ‘gewoon’ deelnemen aan de sessies.

Stefan Zwartbol - visie in 5 werksessies te behalen

Ik vond het een gave bewijsvoering dat een visie dus in 5 werksessies te behalen valt! En ook goed om te zien dat met 1 goede werksessie meteen een gehele organisatie meegenomen kan worden én dat zij daarna ook meteen gevoel krijgen bij de visie die er staat. Dit vond ik misschien nog wel de belangrijkste werksessie, omdat dit naar mijn idee zorgt voor de meeste draagkracht.

Stefan Zwartbol Marketeer - Theaters Diligentia & PePijn

Persoonlijk strategiegesprek

Wil jij een superscherpe strategie voor jouw organisatie?
In het telefoongesprek bespreken we jouw vragen en de ambitie van de organisatie. We denken met je mee en zijn eerlijk of we je kunnen helpen. Het gesprek is vrijblijvend en kost je niets. Het is een sparringsessie die vaak meteen al inzichten oplevert of bevestigt. Wil je aan de slag met de Strategie Sprint, dan maken we in overleg met jou een programma op maat.

Veelgestelde vragen

Wat bedoelen jullie met het op maat maken van het programma?
Het programma bestaat uit een aantal stappen die je doorloopt om tot een goede strategie te komen, dat is in elke sprint gelijk. Het aantal werksessies, met het kernteam en met anderen, kan verschillen. Gemiddeld houden we 5 werksessies aan per Sprint.

Wie zit er in het kernteam?
Wij zijn voorstander van een multidisciplinair team, met verschillende expertises en ervaring. Bij een kleinere organisatie zitten bijna alle medewerkers in het kernteam, bij een grotere organisatie bestaat het kernteam bijvoorbeeld uit het management team, maar dat hoeft niet. De samenstelling bespreken we samen. Ook bekijken we hoe we het beste de andere medewerkers kunnen betrekken.

Wij hebben een visie en willen vooral aan de slag met de strategie. Kan dat ook?
Sommige organisaties willen ‘from scratch’ beginnen, anderen willen de bestaande visie ‘herijken’. In alle gevallen doorloop je dezelfde stappen, maar bij het samenstellen van het programma kunnen we verschillende accenten leggen. Dat bespreken we samen.

Wat doen jullie precies tijdens een Strategie Sprint?
Wij geven het programma vorm en begeleiden jullie bij de uitvoering van het programma. We lezen ons in en maken het programma op maat. We leiden de sessies waarin we duiding geven aan eventuele achtergrond en theorie en concreet aan de slag gaan.  We zorgen voor een beeldend verslag en leveren tekst aan voor het verhaal van de organisatie en de bouwstenen voor het beleid.

Visie, missie, strategie, veel mensen gebruiken deze woorden verschillend. Welke definities hanteren jullie? 
Voor het theoretisch kader van de Strategie Sprint maken we onder andere gebruik van het visievierluik dat is ontwikkeld door Van der Loo, Geelhoud en Samhoud.

Mariette van Solingen - over Anne-Marie

Anne-Marie is fris, met humor en inzicht. Ze weet zich goed in te leven en kon goed de verbinding tot stand brengen. Soms praat ze sneller dan ik kan denken…

Mariëtte van Solingen Communicatiespecialist - Theaters Diligentia & PePijn

Frank Heijman - klein team grote zaken bespreken

Leuk om in klein team grote zaken te bespreken. Open en eerlijk. Nu ik onze waarden en het hogere doel eigen heb gemaakt, kan ik het ook makkelijk uitdragen naar mijn collega’s.

Frank Heijman Programmeur - Theaters Diligentia & PePijn

Waarom een sprint met ons trekken?

We kennen de ins en outs van het runnen van een organisatie in de kunsten of cultuureducatie. We hebben veel passie voor de waarde van cultuur en willen dat zo veel mogelijk mensen hiervan kunnen genieten.

We zijn op de hoogte van ontwikkelingen in het veld en doen regelmatig nieuwe kennis op buiten de sector. Onze kracht is het vertalen van die kennis naar de praktijk van alledag in culturele organisaties.

We begrijpen dat er weinig tijd is en dat er hard wordt gewerkt. Toch willen we je stimuleren om te ontsnappen aan de waan van de dag en ondersteunen we je hierbij met programma’s die in korte tijd veel concreet resultaat opleveren. Zodat jouw organisatie van blijvende waarde is voor anderen, nu en in de toekomst.

Vragen?

We zien er naar uit om met jou en jouw organisatie een superscherpe visie en strategie te ontwikkelen! Heb je nog vragen? Laat het ons weten!

wil jij een superscherpe strategie?