Ken je het verhaal van Shaolan Hsueh? Deze Chinese vrouw die in Londen woont, baalde ervan dat haar kinderen zo’n moeite hadden met het leren van de Chinese taal. Ze bestudeerde de herkomst van de tekens en ontdekte patronen tussen de tekens. Hierna ontwikkelde ze een systeem, dat ze vervolgens samen met een illustrator uitwerkte. Resultaat is een heldere en prachtig vormgegeven lesmethode voor de Chinese taal: Chineasy. Niet alleen bij haar kinderen succesvol, maar wereldwijd.

Kracht van creativiteit

Ik kwam haar tegen op 9 mei 2014 in de stadsschouwburg van Amsterdam. Als deelnemer van What Design Can Do, een congres voor designers. Het was een voor mij tot dan toe onbekend evenement. Dat jaar was het onderwerp de rol van design voor verschillende maatschappelijke sectoren. Het ging die dag echt over de kracht van creativiteit. Met mooie voorbeelden uit musea, journalistiek, voedsel, mode, architectuur, duurzaamheid en de wetenschap.

Nieuwsgierigheid

Overeenkomst tussen Shaolan en andere sprekers was dat niet alleen bij het product maar ook bij het proces de principes van design zijn toegepast. Een aanpak die start bij een gevoel of een visie en die uitgaat van nieuwsgierigheid. Die gaat over leren en uitproberen. Over iets nieuws maken. Over ondernemen. Vaak met gebruik van de beschikbare techniek. Altijd in samenwerking met meerdere disciplines. En met betekenisvolle producten als resultaat.

Designer

Shaolan had zichzelf nooit als ontwerper gezien, maar voldeed nu tot haar verbazing aan de definitie!.Ook ik ben niet opgeleid als designer. Jonas Piet, waarmee ik CultuurOntwerp heb ontwikkeld, is dat wel. Zelf ben ik gestart, vanuit een inzicht dat ik kreeg op de Social Safari.
En net als bij Shaolan, dringt het ook bij mij steeds meer door: ik ontwerp, ik ben een CultuurOntwerper. Omdat ik ervan overtuigd ben dat creativiteit en ondernemerschap ook in de culturele sector vele positieve en betekenisvolle resultaten kunnen brengen.