De energie die stroomt op het moment wanneer iets nieuws ontstaat. Dat vind ik het leukste aan mijn werk.

De omgeving waarin dit gebeurt is door de jaren heen veranderd; het moment van creatie ziet er steeds anders uit. Maar de kern is onveranderd. Het gevoel dat ik beschreef in het blog Spelplezier is nog steeds herkenbaar.

Denk je aan creativiteit, denk je aan dit soort momenten. Aan het delen van ideeën, met verschillende mensen die elkaar aanvullen, het idee beter maken met uiteindelijk het gezamenlijke gevoeld ‘JA, dit is het’.

Gebruiken!
Deze creativiteit is in de culturele sector ruim aanwezig. Toch zie ik nog steeds dat de creativiteit met name wordt gebruikt voor het artistieke (primaire) proces en nog te weinig voor de vragen die de organisatie heeft op andere terreinen.

En die vragen zijn divers! Kijk zelf maar in je omgeving, welke veranderingen er hebben plaatsgevonden. Wat is de aanleiding om iets anders aan te pakken? Misschien herken je enkele van deze voorbeelden.

Veelvoorkomende vragen
Het publiek van de organisatie verandert. Past het aanbod en de manier waarop je het aanbiedt, daar nog wel bij?
Scholen willen graag cultuur maar graag op een andere manier in het programma geïntegreerd. Is jouw educatieaanbod daarop aangepast?
De subsidies zijn lager, de uitkoopsommen staan nog meer onder druk. Hoe krijg je de begroting op een andere manier rond?
Of de gemeente wil dat je samenwerkt met andere organisaties. Maar waar zitten dan jullie overeenkomsten en hoe kun je dat aanpakken?

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van vragen waar je vaak niet aan toekomt. Vragen die al langer spelen. Die tijd nodig hebben om een antwoord te vinden. Geld, maar zeker ook creativiteit.

Op zijn kop
Het filmpje van Orangina vind ik heel inspirerend. Een eenvoudige, creatieve oplossing die heel goed aansluit bij het gedrag van de gebruiker, in dit geval de liefhebber van sinaasappelsap met pulp, en dit gedrag ook beïnvloedt.

Ontwerpers kunnen als geen ander hun creativiteit inzetten om tot praktische oplossingen te komen. Voor inspiratie kijk je de Netflix documentaireserie Abstract. De creativiteit van de heel uiteenlopende ontwerpers spat ervan af. Maar ook de drive en de lol van het creëren.

Onwennig
In andere sectoren is het nu een hype om creativiteit ruim baan te geven. Er wordt gezocht naar nieuwe manieren om te werken en de klant of de cliënt te bedienen. Maar juist bij ons in de culturele sector is het nog wat onwennig.

Het goede nieuws is: die creativiteit is in huis! Maar hoe stuur je creativiteit die kant op? Hoe leid je zo’n proces? Hoe organiseer je creatieve oplossingen? Harvard professor Linda Hill doet al jaren onderzoek bij grote bedrijven hoe creativiteit wordt ingezet en welk leiderschap daarvoor nodig is.

Samen geniaal

Aan de hand van onder andere de case studie van de animatiestudio Pixar, introduceert zij het idee van ‘collective genius’. Het is niet één persoon die een innovatie bedenkt. Het is geen solo, het is vaak ook niet één Aha-moment. Het is een gezamenlijk proces dat de ruimte en tijd krijgt. Ideeën worden verzameld en uitgeprobeerd. De leidinggevende faciliteert het team en zorgt ervoor dat de juiste keuzes worden gemaakt. Geen compromis, maar een uitkomst die – in de woorden van Linda Hill- nieuw én nuttig is.

Wat is het onderwerp waar jij op kauwt? Welke vraag speelt in jouw omgeving? En hoe ga je dat aanpakken? Laat het me weten!