“Het verdienmodel van theaters kan weinig met deze omstandigheden” hoorde ik in een radio-interview. “We zijn een makelaar tussen makers en publiek. We doen wat we kunnen, maar zijn afhankelijk. Het kan niet uit.“

De interviewer reageerde vol begrip en vroeg vervolgens: “Maar doen jullie genoeg?” Hij citeerde cabaretier Guido Weijers die theaters had opgeroepen veel creatiever te werk te gaan. 

Creatieve oplossingen

Gedwongen door de anderhalve meter samenleving wordt er meer dan ooit over verdienmodellen gesproken. En hoewel het nog niet overal zichtbaar is, zijn er al mooie creatieve voorbeelden te spotten.

In de livecast Online cultuur verdient beter was bijvoorbeeld te horen hoe Mojo online concerten met gebruik van technische innovaties opnieuw uitvindt en een totaal nieuwe ervaring creëert.

Online verdienmodellen

Oerol vertelde hoe in korte tijd het online festival ‘Het imaginaire eiland’ ontstond. En de Uitmarkt lanceerde trots de Thuismarkt; een online platform waar je voor een klein bedrag kunt genieten van uniek werk van artiesten, makers en instellingen.

Opvallend is dat deze organisaties allen hetzelfde ervaren. Corona versnelt vernieuwing; soms was het al bedacht maar nog niet uitgevoerd, vaak was het een geheel nieuw experiment.

Het leidt in alle gevallen tot activiteiten die het oude model niet vervangen, maar wel aanvullend zijn. “We hebben een ander medium leren kennen en zijn er vertrouwd mee geraakt.

Nu is de vraag: hoe kun je dat medium zo goed mogelijk inzetten om het festival toegankelijker te maken, verbreden, verdiepen, verrijken?” aldus festivaldirecteur Siard Smit in de Leeuwarder Courant.

Leren

Vernieuwen door te doen en ervan te leren. En dat kan ook op kleine schaal. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van nieuwe activiteiten op basis van in de organisatie aanwezige kennis en expertise.

Een inspirerend voorbeeld daarvan is het MoMa in New York dat via het online leerplatform Coursera een cursus over fashion aanbiedt. Verzorgd door top curatoren.

Ook interessant is het om te vertrekken vanuit een groep mensen die je wilt bereiken. Zo hoor je nu van musea dat de oudere doelgroep die normaal gesproken het grootste aandeel bezoekers vormt, nog thuis blijft.

Proposities

Een mooie aanleiding om te verdiepen in de redenen en een oplossing te verzinnen die hieraan tegemoet komt. Die kan gaan over voorlichting, over het herinrichten van de fysieke ervaring maar misschien is een nieuw, tijdelijk (online) aanbod in deze onwennige tussenperiode meer geschikt?

Het komend seizoen gaan we nog veel ervaring opdoen met het bedenken en uitproberen van nieuwe en aangepaste proposities. En… dat hoef je niet alleen te doen!

Webinar

Op 28 augustus organiseerden we samen met Cultuur+Ondernemen het gratis webinar Inzoomen op je propositie. Hierin gingen we praktisch in op het formuleren van proposities en het ontwikkelen of aanpassen van cultureel aanbod.

Een goede start van het nieuwe en ongewone seizoen dat komen gaat. Een seizoen waarin we vanuit CultuurOntwerp nog meer zullen samenwerken en nog veel meer praktische ondersteuning bij vernieuwing zullen bieden, online en offline.

Voor nu wens ik je een hele goede zomer!

Proposities ontwikkelen en aanpassen

Beluister het webinar Inzoomen op je propositie