X

Cultuur in crisistijd

cultuur in crisistijd
mini training een stevig fundament

Wat een dagen hebben we allemaal achter de rug! Hele lange, rare dagen. Dagen waarin er zoveel gebeurde, dat afgelopen donderdag, de dag van de sluiting van al onze theaters, musea en bibliotheken, al weer ver weg lijkt.

Afblazen

De dag waarop iedereen direct na de persconferentie in de doe-modus schiet en doet wat er moet gebeuren om alles af te blazen. ’s Avonds verschijnen de eerste onwerkelijke beelden. Een donker Tivoli. Een leeg Museumplein.

De ernst van de Corona-crisis wordt met de dag, met het uur, duidelijker en ook de noodzaak van de steeds verder gaande maatregelen. Het gaat om mensenlevens en we willen een overbelasting in de zorg voorkomen.

Crisismanagement

Inmiddels werken we vooral vanuit huis. We vallen stil of zitten nog vol in het crisismanagement. Hoe lang dit gaat duren weten we niet. Vooruit kijken lukt niet echt goed. We moeten het nog allemaal verwerken en overschakelen naar deze nieuwe situatie.

In onze sector klonk de afgelopen dagen al snel de roep om compensatie van de inkomstenderving als gevolg van de crisis. Bonden en werkgeversverenigingen traden gezamenlijk op. De Kamer pakte het snel op en op maandag zat men al om tafel met de Minister om te praten over een steunpakket en hoe dat er uit moet zien.

Omvallen

Want snelheid is geboden om te voorkomen dat vele organisaties in de sector omvallen. We zijn een kwetsbare sector met nauwelijks buffers om dit op te vangen. En een overheid die over ‘diepe zakken’ beschikt – aldus Wopke Hoekstra – moet niet alleen KLM hooghouden, maar ook de culturele sector.

Op social media ging ook al snel de oproep aan publiek uit om niet het geld van het theaterkaartje terug te vragen, om zo de culturele sector bij te staan in deze tijden.

Onzeker

Met enige goede wil kan ik dat best als een charmante actie zien. Maar het valt me wel op dat we meteen in de vragende modus zitten. Terwijl er veel meer ondernemers en ondernemingen het echt moeilijk hebben. Er 1 miljoen zzp-ers in Nederland zijn. Mensen in de bouw, horeca, kappers noem het maar op, zitten in dezelfde onzekere positie.

Ik hoop dat wij, als culturele sector, organisaties en professionals, de komende tijd ook op een andere manier naar buiten treden. Dat we niet alleen vragen, maar juist ook geven.

Kernwaarden

Dat we handelen vanuit onze kern: waarom we er zijn en wat we kunnen betekenen. We hebben het zo vaak over de waarde van cultuur. Over het doen verwonderen, tot nadenken stemmen, het verkrijgen van diepe inzichten. We bieden perspectief, verrassen en vermaken. En we zorgen voor verbinding, begrip en empathie.

Dit zijn allemaal waarden waar wij ‘in doen’. Waar we aan bijdragen. Cultuur is dan wel geen vitale functie in de maatschappij zoals de gezondheidszorg, de voedselketen of het onderwijs, maar we hebben wel een essentiële waarde. Laten we dat ook nu in praktijk blijven brengen!

Tips

Een paar tips hoe jij dat kunt doen:

  • Bedenk voor jezelf vanuit welke waarde jij handelt. Jij als professional en als organisatie. Sta daar bij stil. Word ook even stil. Ga naar binnen. Wat drijft je?
  • Voor wie heb je betekenis? Wat is jouw community, wat bied je hen?
  • Denk door op welke verschillende manieren je hier vorm aan kan geven. Laat de ideeën de vrije loop en schrijf ze op! Laat je creativiteit zijn werk doen!
  • Bedenk hoe je bezoekers die nu thuis zitten op andere manieren kan bereiken. Door bijvoorbeeld opnamen van voorstellingen online te delen. Ik zag al voorbeelden voorbij komen van Orkater, Dood Paard en de filmhuizen.
  • Verspreid jouw ‘content’/ inhoud/ creativiteit in een andere vorm. Zo zag ik een festival dat de opening moest afzeggen, maar daarvoor in de plaats een podcast had gemaakt en online gedichten deelde met het publiek.
  • Of maak iets nieuws! Zoals Berichten uit de bunker die vanuit Theater Bellevue worden verzonden. Of zoals de zangeres die ander repertoire aan het instuderen is, om dit te gaan zingen op binnenplaatsen van verzorgingstehuizen.
  • Kijk of je ook hele andere activiteiten kunt organiseren met de talenten, kennis en ervaringen die je in huis hebt. Zoals de restaurants die nu in heel korte tijd een bezorgservice en afhaalservice ontwikkelen.

Geven

Laten we er zijn voor familie en vrienden om ons heen. Laten we mensen die hulp nodig hebben, bijstaan. En laten we onze talenten en creativiteit inzetten en heel veel waarde creëren, op heel veel verschillende manieren.

Juist in deze tijd moeten we in onze kracht blijven staan. Blijven creëren. Blijven delen. En geven.

Dit geef ik!

Ik wil jou als professional en jullie als organisatie graag helpen door je te blijven inspireren om creatief te blijven denken en vanuit kracht te handelen. Door mijn kennis over innovatie te delen en je te helpen bij het realiseren van nieuwe acties of activiteiten.

Hoe? Online! Ik denk aan:

  • Een videoserie met elke dag inspiratieshots en praktische tips om innovatief te blijven denken.
  • Een online training over hoe je in korte tijd iets nieuws ontwerpt.
  • Gezamenlijke online sessies, waarin we uitwisselen hoe dit in de praktijk verloopt en elkaar helpen.

Wil je de stap van doe-stand naar denkwerk zetten?

Doe dan mee met de gratis mini-training Een stevig fundament

mini training Een stevig fundament