‘Ik vind het wel zielig voor de postbodes’ zei mijn tienjarige dochter laatst. ‘Wat bedoel je schat?’ ’Nou, dat ze straks geen werk meer hebben door de robots.’

Op het Jeugdjournaal bleek hierover een item te zijn geweest, dat ze met de hele klas op school hadden gezien. Misschien gaf dit vooral weer hoe mijn dochter het had beleefd en was het een empatisch item. Maar ik merkte dat ik me ergerde aan het ‘zieligheidsgehalte’.

Mentale fitheid
Waarom? Omdat ik ervan overtuigd ben dat we kinderen niet bang moeten maken.
We moeten ze juist leren hoe met nieuwe ervaringen om te gaan. Te laten ervaren dat ze nieuwe situaties aan kunnen waardoor het vertrouwen groeit.

Door hen te laten ontdekken wie ze zijn, wat ze graag doen en wat ze belangrijk vinden. Het leven neemt onverwachte wendingen en het geeft veel houvast als je weet dat je dat aan kan. Dat is soms hard werken en niet altijd fijn, maar het is niet zielig.

Eerder regel dan uitzondering
‘Je kijkt wel heel fanatiek als je dat zegt’ merkte mijn dochter vervolgens droogjes op. En ook dat zag ze goed. Ik schreef al eerder over mijn rare loopbaan die verschillende wendingen heeft gekend. En dat ik denk dit in de toekomst eerder regel dan uitzondering zal zijn.

Maar dat was niet wat me raakte. Ik ben er echt gepassioneerd over dat we kinderen in de 21ste eeuw een goede basis mee geven. Dat ze open en met vertrouwen de wereld in gaan, ook al weten we niet hoe die wereld precies eruit zal zien. En kunnen robots inderdaad straks taken en zelfs banen overnemen.

21ste-eeuwse vaardigheden
In het onderwijs hebben ze daarom de 21steeeuwse vaardigheden benoemd. Vaardigheden als kritisch denken, creativiteit en samenwerken, probleem oplossen en sociale en culturele vaardigheden. We weten dan wel niet precies wat de kinderen later gaan worden, we weten wel dat dit soort vaardigheden cruciaal zijn.

Mijn ideaal is dat we inzien dat ook voor volwassenen de 21steeeuwse vaardigheden essentieel zijn. Nu én in de toekomst. En dat ook wij ons hierin blijven ontwikkelen en onszelf af en toe opnieuw uitvinden.

Positieve psychologie
Hierbij is de positieve psychologie -de wetenschap over hoe mensen mentaal beter kunnen functioneren- interessant en waardevol. Bewezen wordt dat een positief brein niet alleen meer geluk ervaart, maar ook leidt tot aantoonbaar betere resultaten bij het leren en werken. Harvard professor Shawn Achor hield hierover een humorvolle en wetenschappelijk gestaafde TEDtalk.

Ook Kees Kraaijeveld haalde afgelopen zaterdag in de Volkskrant de positieve psychologie aan en de daarop gebaseerde mondiale beweging die zich richt op mentale voortuitgang, zowel individueel als collectief. Hij vraagt zich af waarom we de mentale fitheid niet beter trainen, zeker omdat Nederlanders zich veel zorgen maken over het eigen welzijn en de omgang met elkaar.

Motivatie
Dus ja, ik ben inderdaad gepassioneerd over hoe we deze spannende 21eeuw tegemoet treden. En heb de ambitie om samen met culturele en creatieve organisaties op een positieve manier te werken aan de toekomst, of die nu met of zonder robots is.

Je weet vast al hoe we dat in eerdere ontwikkeltrajecten en workshops deden. De komende maanden zullen we nieuwe programma’s aan ons aanbod toevoegen. Wil je op de hoogte blijven, hou dan de mailing in de gaten!